Wat vinden
Resultaten van het onderzoek naar
Hoe kijken huisartsen aan tegen de ziekenhuisbranche en op basis waarvan verwijzen zij hun patiënten naar de ziekenhuizen?
Dit is de hoofdvraag uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in samenwerking met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Ca. 1.700 huisartsen hebben de online vragenlijst ingevuld.
De belangrijkste bevindingen
op een rij
Resultaat van het onderzoek 2018
De belangrijkste, of meest opvallende, bevindingen in het onderzoek onder huisartsen naar het imago van de zorg zijn:
- Nederlandse ziekenhuizen hebben volgens huisartsen een sterk imago en staan vooral bekend als deskundig, kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk. Op het gebied van efficiency en transparantie kunnen ziekenhuizen nog verbeteren.
- Bij de verwijzing naar het ziekenhuis luisteren huisartsen heel goed naar wat patiënten willen. De patiënt bepaalt en de huisarts kijkt mee.
- Huisartsen geven gemiddeld een 7,4 voor de ziekenhuizen waar ze contact mee hebben en de patiënt heen verwijzen.
- Huisartsen en patiënten worden goed bejegend door de medewerkers van het ziekenhuis.
- Het contact tussen de huisarts en de medewerkers van het ziekenhuis is professioneel.

Waardering van ziekenhuizen
"Het imago van de ziekenhuizen in Nederland beoordeel ik als goed. Ook op het gebied van samenwerking."

Positief beeld
Ziekenhuizen worden goed gewaardeerd
Huisartsen geven gemiddeld een 7,4 voor de ziekenhuizen waar ze contact mee hebben en de patiënt heen verwijzen.
Op basis van welke motieven verwijst een huisarts zijn patiënt?
"De persoonlijke voorkeur van mijn patiënt speelt een grote rol bij mijn keuze voor doorverwijzing!"

Patiëntenbelang belangrijk
Huisartsen luisteren heel goed naar waar de patiënt heen wil
Het belangrijkste motief voor de huisarts is om te verwijzen naar het ziekenhuis waar de patiënt zelf het meest tevreden over is. Maar ook het ziekenhuis waar de patiënt gewoontegetrouw heen gaat en het meest dichtbij is, staat bovenin het lijstje van verwijsmotieven.
Ook zijn eigen ervaringen en kwaliteitsbeleving neemt de huisarts mee bij het verwijzen van de patiënten.
Verwijsmotieven (top 10)
In welke mate zijn de huisartsen het met onderstaande motieven (helemaal) eens?
Imago van ziekenhuizen
"Ik vind de ziekenhuizen in Nederland deskundig. Verbeterpunten zie ik op de gebieden van efficiency en transparantie."
Sterk imago
Huisartsen vinden de ziekenhuizen vooral deskundig
Nederlandse ziekenhuizen hebben volgens huisartsen een sterk imago en staan vooral bekend als deskundig en kwalitatief hoogwaardig.
Over het algemeen beoordelen de huisartsen de ziekenhuizen ook als toegankelijk, dit geldt in mindere mate voor de academische ziekenhuizen.


Specialistisch
Naast deskundig en kwalitatief hoogwaardig komt voor academische ziekenhuizen specialistisch als sterk imagokenmerk daar nog bij.
Prettig en goede samenwerking
Het prettige contact, toegankelijke specialisten en goede samenwerking bepalen ook het goede imago dat algemene en topklinische ziekenhuizen hebben onder huisartsen.
Imago ziekenhuizen
Efficiency, wachttijden, transparantie en innovatie zijn de gebieden waarop ziekenhuizen nog flink kunnen verbeteren.
Goede bejegening
"De communicatie met medewerkers van ziekenhuizen ervaar ik als prettig en professioneel."
Goede bejegening
Zowel de huisarts als patiënt worden goed bejegend
Zowel de huisarts als zijn patiënten zijn positief over de bejegening door de medewerkers van het ziekenhuis.
Het contact tussen de huisarts en de medewerkers van het ziekenhuis is voornamelijk professioneel.

Downloads en contact
Wat vinden huisartsen van de
Nederlandse ziekenhuizen?
Deel deze resultaten
Huisartsen waarderen de Nederlandse ziekenhuizen met een 7,4. Deze goede waardering blijkt uit het imago-onderzoek onder ca. 1.700 huisartsen van Newcom Research & Consultancy in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
Download de resultaten
Hieronder kunt u direct de highlights downloaden.
Nieuwsgierig naar het imago onder patiënten en bezoekers?
Het imago-onderzoek onder patiënten en bezoekers van 2017 kunt u hier bekijken.
Heeft u vragen?
Voor algemene vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Maud Huisman:
T 06 55 69 65 78
E m.huisman@nvz-ziekenhuizen.nl
Voor de pers!
Voor persvragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Wouter van der Horst:
T 06 13 51 87 43
E w.vanderhorst@nvz-ziekenhuizen.nl